Lukov felvonulás, Bulgária, 2019 | Magyarország.ma
Külföld // 2019.03.13

Hogyan dolgozik a Reuters riportere? Ha unalmas a hír, hozzáképzel

A Reuters-nek, a világ egyik vezető hírügynökségének vissza kellett vonnia az egyik tudósításának részletét, melyet a 2019 február 16-i bulgáriai szélsőjobboldali felvonulásról írt. Az úgynevezett „Lukov felvonulás” a bulgáriai szélsőjobboldal legnagyobb eseménye, melyet a németbarát Hriszto Lukov tábornok kommunisták által való meggyilkolásának évfordulója okán rendeznek meg bolgár hazafiak.

Lukov felvonulás, Bulgária, 2019 | Magyarország.ma

Közel 2000 szélsőjobboldali felvonuló vett részt a Lukov tábornok emlékére rendezett eseményen.

Lukov volt a vezetője a Bolgár Nemzeti Légiók Uniójának, ami a 30-as évek Bulgáriájának legerősebb szélsőjobboldali szervezete volt és kiváló kapcsolatokat ápolt a III. Birodalommal. Ennek köszönhetően 1943 február 16-án egy kommunista merénylő a házából kilépő tábornokot hátba lőtte pisztolyával, aki az orvtámadásba azonnal belehalt.

Bolgár Nemzeti Légiók Uniójának felvonulása a 30-as években | Magyarország.ma

Lukov tábornok pártjának, a Bolgár Nemzeti Légiók Uniójának felvonulása a 30-as években. A kép baloldalán a 30-as évek Európájában gyakran előforduló "üdvözlési formát" láthatunk. Ma már ez nem divat.

Az idei felvonulásról szóló eredeti Reuters beszámolóban Angel Krasimirov a Reuters bulgáriai riportere így mutatta be a felvonuláson részvevőket;

Főleg fiatalok sötét színű ruházatban, sokan horogkereszteket hordanak és náci módra kart lengetnek”.

A felvonulásról szóló Reuters beszámoló publikálása után pár nappal a „Lukov felvonulás” szervezői telefonon kapcsolatba léptek a riporter Krasimirov-val, hogy bizonyítékokkal erősítse meg a cikkben foglalt (fentebb idézett) állításait. Az újságírót figyelmeztették a szervezők, hogy az ilyen politikailag is kényes állításokat jobb ha bizonyítja, különben feljelentést tehetnek a bolgár büntető törvénykönyv 108 (1)-es paragrafusa értelmében. Az újságíró a telefonos beszélgetés során azt állította, hogy személyesen látta az általa leírt személyeket, szimbólumokat és cselekedeteket, amikor a bolgár főváros Szófia utcáin közeledett a felvonulás helyszíne felé, a rendezvény megkezdése előtt. Más bizonyítékot nem tudott bemutatni állítása igazolására.

Miután a Reuters több nyelven is lehozta a cikket, utána azt idézte a Business Insider és a Times of Israel is. Azonban a telefonos megkeresés után az újságíró némileg változtatott az eredeti cikken még ugyanazon a napon.

Természetesen a szervezők szerint semmilyen olyan esemény nem történt, mint amilyet leírt a Reuters újságírója. A felvonuláson több mint 2000 résztvevő masírozott, amit közel 700 rendőr biztosított, rengeteg riporter és tévétársaság számolt be az eseményről, és ők sem rögzítettek olyan cselekményt, mint amilyet a riporter állított a cikkében. Zvezdimir Andronov a Bolgár Nemzeti Unió elnöke, a felvonulás szervezője a következőket állította;

„Az ilyen ügyek bizonyítékul szolgálnak arra, hogy miképp próbálja a fősodratú média ábrázolni a nacionalista gyűléseket akár Bulgáriában, akár Európa-szerte.”